Щоб дізнатися, як обирати мікрофон, спершу потрібно зрозуміти, навіщо він вам потрібен - записувати відеоролики, співати на сцені чи вести подкасти. Тут ми розповімо про те, які різновиди мікрофонів можна зустріти і чим вони відрізняються. 

Які бувають мікрофони

  • Студійні - такі мікрофони призначені для запису звуку в студії або вдома. Вони бувають і великі, і невеликі. Саме на такі мікрофони пишуться аудіо доріжки для фільмів і музичних альбомів. Аналогічно, їх використовують блогери та стримери. Найчастіше вони підключаються через дріт USB або 3.5 мм джек.
  • Концертні - цей вид мікрофонів використовується під час живих виступів. Мікрофони бувають як дротовими, так і бездротовими, вмикаються в підсилювач і нерідко мають рукоятку. Ці мікрофони також часто кріпляться на стійці. 
  • Репортерські - до цього типу відносяться як невеликі петличні мікрофони, так і бум мікрофони, які кріпляться на записуючий пристрій. 
  • Гарнітури - це вбудовані мікрофони, які поєднані з навушниками, наприклад в Apple AirPods. Конденсаторний мікрофон підходить для зйомок у гарну погоду. 

Принцип дії

Є кілька принципів роботи мікрофонів: 

  • динамічний;
  • конденсаторний;
  • вугільний; 
  • оптоакустичний;
  • п'єзоелектричний. 

Але поширені лише два перших, оскільки решта відрізняються низькою якістю запису.

Динамічні мікрофони включають невеликий електрогенератор, який складається з діафрагми - спеціальної пластинки, голосової котушки і магнітів. Звук змушує діафрагму і котушку коливатися, а коливання викликає появу змінного струму. Цей тип мікрофонів надійний, а конструкція дає змогу їм працювати в різних умовах. 

Динамічні мікрофони ловлять гучні та сильні звуки і перевантажити їх майже неможливо. Обирайте їх для живих виступів і концертів.

Конденсаторні мікрофони працюють за рахунок пластини, що коливається від звуку. Вона викликає коливання заряду на конденсаторі, що призводить до запису звуку. Такі мікрофони менші за вагою і розміром, а звучання їх більш точне, ніж у динамічного. Конденсаторні мікрофони вимагають тепличних умов для роботи, а діапазон оброблюваних частот нижчий, ніж у динамічних. Також, вбудована в мікрофон електроніка додає під час запису шум, що особливо помітно в дешевих моделях. 

Конденсаторні мікрофони - вибирайте їх для використання в студіях, концертних залах і театрах.

Спрямованість

Ще один важливий момент - це спрямованість мікрофона. Вона відображає чутливість мікрофона, залежно від розташування джерела звуку.

  • Односпрямовані мікрофони найбільш чутливі до звуку з одного напрямку. Вони найчастіше мають кардіоїдну діаграму спрямованості, що за формою нагадує серце. Кут роботи такого мікрофона становить близько 130°.
  • Двоспрямовані мікрофони однаково добре ловлять звук спереду і ззаду і не ловлять звук з боків. Діаграма їх називається "вісімкою". 
  • Всеспрямований мікрофон однаково ловить звук навколо за сферичною діаграмою. Підходять для запису відео про природу і відеотурів. Приклад роботи всеспрямованого мікрофона - відмінно записана атмосфера міста. 

Чутливість і частоти

Чутливість мікрофона відображається в децибелах (Дб) або мілівольтах на Паскаль (мВ/Па). Негативні та низькі показники в децибелах означають меншу чутливість. Низьке значення мВ/Па також означає, що чутливість невелика.

Але чутливість не дорівнює якості запису, все залежить від того, що і де ви плануєте записати. Наприклад, на камерному концерті або в студійному інтерв'ю краще використовувати високу чутливість, а на галасливій вулиці - низьку. 

Рівні звукового тиску, або УЗД, теж вимірюється в Дб і відображає максимальну силу звуку, яку сприймає мікрофон. Середнє значення становить 100 дБ, високе - 130 дБ.

Від діапазону відтворюваних частот залежить, наскільки природним буде звук на записі. Вокал і музичні інструменти вимагають діапазону від 40-50 Гц до 15 000 Гц, хоча для басових інструментів рекомендується вибирати 20-30 Гц. Для запису мови достатньо 80-10 000 Гц. І для цих цілей чудово підійде петличний дротовий мікрофон, діапазон якого становить 20-20 000 Гц. Це більше середнього рекомендованого, і це означає, що мікрофон не буде перевантажуватися при гучних звуках. Голос залишиться чистим, навіть якщо повз проїде машина або в небі пролетить вертоліт.

Роз'єми мікрофонів

Для підключення мікрофона до підсилювача або пристрою запису використовують кілька видів роз'ємів.

  • Jack (джек) буває декількох видів: стандартний 6.3 мм, міні-джек 3,5 мм і мікро-джек 2.5 мм. Стандартний використовується в деяких видах професійного музичного обладнання, міні-джек використовується для комп'ютерів і користувацьких пристроїв (колонок, плеєрів, смартфонів), а мікро - для портативної техніки (петличок і деяких видів навушників).
  • XLR - це професійний роз'єм, який можна зустріти на концертних мікрофонах, він використовується для підключення до підсилювача.
  • USB роз'єм використовується для домашньої техніки та підключення до комп'ютера.

З роз'ємами можна використовувати перехідники, які часто включаються в комплект.

Додаткові параметри

  • Сигнал/шум - показник спотворення, чим значення вище, тим менше спотворюється звук. Стандартна величина 65 Дб, у професійній техніці значення може перевищувати 70 дБ. Але сучасні мікрофони іноді пропонують розширені характеристики. 
  • Радіус дії або довжина кабелю важливі залежно від призначення мікрофонів. 
  • Матеріал корпусу, це найчастіше метал або пластик. Метал важчий, але надійніший. Пластик легший, але може ламатися при падіннях або ударах.
  • Аксесуари можуть входити в комплект або продаватися окремо. Для репортерських моделей це вітрозахист, який буває поролоновим і хутряним. Захист з хутра призначений для сильних поривів вітру і гучних зовнішніх шумів. Поролон ефективний під час запису в приміщенні. Найкраще, якщо в комплект входять насадки обох типів. Завдяки цьому, можна записувати різні сегменти, просто змінивши вітрозахист.
  • У комплект петличних мікрофонів також часто входить кліпса для кріплення. Для студійних і концертних пристроїв додатково можна придбати настільні фільтри, які не пропускають сторонні шуми, бездротові блоки живлення, підсилювачі та стійки.

Підсумок

  • Завжди вибирайте мікрофон, відповідно до ваших цілей.
  • Для влогів та інтерв'ю в гарну погоду або в студії добре підійде конденсаторний кардіоїдний мікрофон-петличку.
  • Якщо ви записуєте звук на вулиці в погану погоду, краще обирати динамічний мікрофон-петличку.
  • Для запису сольних подкастів і стрімів візьміть односпрямований настільний мікрофон.
  • А якщо ви записуєте вокал, то варто придбати кардіоїдний студійний мікрофон із фільтром.