Розвиток технологій та людського суспільства загалом породжує постійні зміни на ринку праці. Щороку з'являються нові досягнення в галузі науки та техніки, що призводить до зникнення окремих професій. Однак, на їхнє місце приходять нові спеціальності, які відповідають запитам сьогодення.

Хто б міг подумати лише 10 років тому, що одними з найпопулярніших професій сьогодні будуть: архітектор і продюсер онлайн-курсів, блогер, розробник смарт-контрактів, здобувач уайтлістів, менеджер у соцмережах, таргетолог, менеджер маркетплейсів, спеціаліст з Big Data та машинного навчання, директор на щастя, інфлюєнсер? 


Хто взагалі припускав у 2005 році, що з'являться абсолютно нові індустрії, в яких працюватимуть і проводитимуть час мільйони людей: криптоіндустрія, віртуальна реальність та метавсесвіти, месенджери та соцмережі, штучний інтелект, кіберспорт тощо.

А далі більше, як показує статистика та прогнози щодо зміни ринку праці в майбутньому:

  • Вже до 2030 року близько 42% професій будуть піддані тій чи іншій формі автоматизації;
  • Прогнозується, що ШІ замінить приблизно 1/3 існуючих сьогодні професій протягом найближчого десятиліття, а в США та Японії це буде навіть більше: 40% та 50% відповідно;
  • 85% професій, які будуть актуальними у 2030 році, ще навіть не з'явилися.

Технологічні революції та зміни ринку праці тривали протягом усього розвитку людської історії, і особливо починаючи з 17 століття і далі. Якщо на початку 1800-х років фермерів у США було близько 80% населення, то на початку 21 століття їх стало лише 2%, які виробляють сьогодні продукти харчування на всю країну і навіть на експорт.

Тож давайте поглянемо які професії ймовірно, будуть замінені штучним інтелектом найближчими роками.

1. Перекладачі. Вже зараз автоматичні перекладачі на основі штучного інтелекту та нейронних мереж переводять набагато швидше, ніж люди, а їхня якість практично не відрізняється від рівня високоякісних фахівців. Технології розпізнавання голосу і мови також продовжують удосконалюватися, що означає, що синхронний переклад скоро буде здійснюватися комп'ютерами на основі ШІ.

2. Коректори. З коректурою текстів, програмного коду вже добре справляються наявні інструменти на основі ІІ, у тому числі згаданий вже ChatGPT.

3. Копірайтери, журналісти. ChatGPT або інші схожі системи, які самі пишуть повноцінні статті на основі якоїсь сирої інформації, і читачі не можуть розрізнити, чи це написано людиною чи комп'ютером. У майбутньому можливо 95% всіх новин буде створено комп'ютером. PR департаменти компаній, новинні сайти та агентства втратять до 80-90% всього штату.

4. Частина програмістів. Всього кілька років тому люди думали, що навіть незважаючи на розвиток технологій, програмісти будуть потрібні завжди, бо: «а хто програмуватиме ці комп'ютери та ІІ?». Сьогодні ми бачимо, що ChatGPT може писати і коригувати код самостійно різними мовами програмування, варто лише пояснити йому, що ми хочемо.

5. Вчителі. Одними з найпопулярніших запитів у ChatGPT після його появи стали запити на кшталт наступного «Поясни квантову фізику (або будь-яку іншу складну тему) для 10-річної дитини та наведи конкретні та зрозумілі приклади», і ChatGPT чудово справлявся з цим завданням. Таким чином, штучний інтелект зможе пояснювати практично будь-яку тему не гірше, ніж вчителі, і його буде важко вивести з себе, бо він завжди зберігатиме спокій.

6. Художники та ілюстратори. Існуючі моделі ІІ вже можуть генерувати зображення і навіть відео лише за текстовими запитами.

7. Водії. Технології автопілота у легкових та вантажних автомобілях продовжують розвиватися, залишається питання в галузі державного регулювання та законодавства, а також необхідного оснащення доріг та трас доступною інфраструктурою.

8. Кур'єри. Вже зараз тестуються роботи-доставники та дрони-кур'єри.

9. Спортивні судді. Все більше спортивних асоціацій переходить на використання комп'ютерів (VAR) у справі суддівства ігор та матчів.

10. Терапевти. Незважаючи на те, що медична робота потребує професійних компетенцій, але базову допомогу та консультацію зможуть надавати і медичні ІІ, спираючись на скарги клієнта, його зовнішній вигляд та результати аналізів.